Wednesday, December 5, 2007

Kroatias bevarte hemmelighet!



Etter en lang og svett taxitur fra flyplassen i Split skimter jeg omsider en godt bevart perle langs kroatiaskyst nede i dalen.

I det jeg trør ut av taxien slynger den behagelige varmen seg rundt meg meg. Gatene er steinbrobelagte og husene er hvite som sne og skinner i sola.

Plutselig forsvinner sola bak skyene og den speilblanke sjøen blir plutselig mørk og kald. Regnet plasker ned. Drømmestedet er plutselig forvandlet til en

mørk og trist dal bak regntunge skyer. Idyllen er brutt. Like fort som regnet og de mørke skyene kom, førsvinner de igjen. Og idyllen er nok en gang tilbake.

Menneskene i gatene er med et tilbake fra ingenting like fort som de forsvant og alt er som før. Nakne barneføtter løper lett gjennom de smale gatene og ned mot stranden.

Sjøen er klart som det klareste vann og solen skinner i regndråpene som forsatt henger igjen i trærene. Regndråpene skinner som diamanter.

Langs promenaden står det gammeldagse fiksebåter med noen eldre menn som beundrer dagens fangst. Dette stedet er enda ikke blitt ett sted som florerer av turister.

Makarska ligger som en uberørt perle i vannkanten. Stranden er dekket av små rund steiner. De harde steinkantene er slipt vekk av de rolige bølgene som skyller oppover strandkanten.

Noen få skandinaviske barnefamilier har ogsp funnet veien hit. Vinden puster meg lett i håret mens jeg sitter å dingler med bena i vannkanten. Sammen med vinden flyr tankene mina avgårde.

Dette er en godt bevart hemmelighet langs Kroatias idylliske kyst!

No comments: