Wednesday, April 2, 2008

Krabi – et mylder av turister

Etter noen fantastiske dager i Chiang Mai var stemningen på topp da vi skulle reise videre til Krabi. Selv hadde jeg vært i Krabi to ganger tidligere og gledet meg veldig til nok en gagn å nyte synet av de snøhvite strendene og de øde øyene. Ting ble ikke helt som forventet. Mens vi sto og ventet på at bagasjen skulle komme, hørte vi overraskende et velkjent språk over høytaleren. Det ropte velkommen til en gruppe med nordmenn som ikke var oss. Allerede nå begynte jeg å skjønne tegningen.

Første dag skulle vi på stranda Ao Nang i Krabi. Tre år tidligere hadde dette vært en idyll og en skatt som få hadde sett. Strandens forandring var som dag og natt. Fra ende til annen lå det hvite turister og slikket sol, akkurat som på den mest overfylte stranden på Gran Canaria. Det vrimlet av turister, skandinaviske turister. Norsk, svensk og dansk var ikke lenger et fremmedspråk her. Til tross for kaoset bestemte vi oss for å ta en båt ut på en øy som vi håpet kunne være litt skjermet fra turister. Den gang ei. Etter en 30 minutters kjøretur med båt steg vi i land på en tilsynelatende idyllisk øy – hvis det ikke hadde vært for overfloden av turister. Svensker på den ene siden og nordmenn fra samme by på den andre. Utrolig. Her er jeg på nesten motsatt side av verden og møter flere fra min egen by enn det jeg gjør i Verdal. Nei, skal du til Thailand, ikke reis til Krabi med mindre du vil treffe naboen på solsengen ved siden av deg.

No comments: